Creëer een succesvol Personal Branding Plan in 8 stappen

Cursusinhoud

Aantal lessen: 63 lessen

UsP – Waarin ben jij uniek?

Waar ligt jouw onderscheidend vermogen? Waarin ben jij uniek? Wat is jouw Unique Selling Point? Bij de P van usP gaat het om het creëren van jouw meerwaarde. Wat jou uniek maakt, zijn onder andere je purpose en passie, maar ook je persoonlijkheid, talenten, doelen en meningen spelen hierin een belangrijke rol.

‘De kans dat je iemand tegenkomt die precies hetzelfde is als jij is nul procent.’

Toch zijn we geneigd om ‘normaal’ te zijn en ‘erbij te horen’. Dat is geen gekke gedachte, maar het is wel goed om erbij stil te staan dat je zonder usp’s in de massa verdwijnt. En dat is wat je met personal branding juist wilt voorkomen. Daarom zeggen wij: wees eens ‘abnormaal’ of ‘opmerkelijk’, puur door 100% jezelf te zijn. Want als je jezelf bent, zul je erachter komen dat je nou eenmaal niet altijd in het hokje ‘normaal’ past. En geloof ons: die vrijheid is heerlijk.

Wanneer je de stap hebt gezet om écht authentiek te durven zijn, kun je bewust kijken naar de unieke eigenschappen die eruit springen. Welke usp’s helpen jou straks verder met het bereiken van jouw doelen? Maak een mooie selectie en neem ze mee in je personal brand!

In deze module van de cursus ga je starten met het onderzoeken van jouw ‘markt’. Welke trends en ontwikkelingen zijn van toepassing op die markt, hoe ziet jouw doelgroep eruit en wat doen je concurrenten? Na het marktonderzoek geven we je meerdere positioneringsstrategieën. Aan jou de taak om te kijken welke manier van positioneren aansluit op de mate waarin jij uniek wilt zijn. Ook gaan we in deze module dieper in op het zelfstandig ondernemerschap. Wanneer het je namelijk lukt om een uniek personal brand neer te zetten, wordt het misschien wat lastiger om binnen het ‘hokje’ van een bestaande onderneming te passen. Als je al zelfstandig ondernemer bent is deze les ook voor jou.

Na les 5.9 van Potentieel heb je als het goed is één of meerdere ideeën bedacht die je als basis kunt gebruiken voor de rest van de cursus. Je hoeft, zoals beloofd, nog niet te bepalen met welk idee je aan de slag wilt. Het zou namelijk heel goed kunnen dat jouw keuze nog afhangt van het marktonderzoek of de positioneringsmogelijkheden. Ons advies is daarom om de opdrachten toe te passen op elk idee. Het kost wat extra tijd, maar de kennis die je opdoet is het allemaal waard.