Wat is visual branding?
Video-inhoud + bronnen
Waarschijnlijk heb je een vrij goed idee van wat visual branding inhoudt, anders zat je namelijk nu niet deze cursus te volgen. Toch is het van belang dat we samen even overlopen wat juist visual branding betekent en welke componenten het omvat. En natuurlijk wat het kan betekenen voor jouw personal brand om een sterke visual brand te hebben.
Waar komt ‘branding’ vandaan?
Het woord ‘branding’ komt van het middeleeuwse Noorse woord ‘brandr’, wat zich vertaalt naar ‘een brandend stuk hout’. Dit was namelijk een belangrijke tool voor middeleeuwse boeren, want ze gebruikten dit stuk hout om hun vee te brandmerken. Op deze manier konden ze makkelijk het dier aan de juiste eigenaar toewijzen als het verloren raakte of gestolen werd. De eigenschappen van zo’n brandmerk waren:
- Eenvoudig
- Uniek
- Snel te herkennen design.
Niet toevallig ook de kwaliteiten van een sterk hedendaags logo. Doorheen de jaren werd zo’n brandmerk, of logo, eerder een symbool van kwaliteit dan van eigendom.
Wat is visual branding
Vandaag de dag betekent visual branding het volgende:
Visual branding is de unieke combinatie van designelementen – zoals vormen, kleuren, materialen, afwerking, typografie en compositie – die direct en onbewust communiceren over de waarden en persoonlijkheid van een merk.
Visual branding gaat over alles wat de wereld van je personal brand gaat zien. Het logo, de typografie en kleuren zijn daar belangrijke onderdelen van. Het visuele ontwerp van je merk bestaat uit alle visuele elementen die jouw persoonlijke identiteit goed weergeven.
Maar wat is personal branding eigenlijk?
Personal branding werd in 1997 voor het eerst geïntroduceerd door Amerikaanse branding expert Tom Peters. Peters definieerde personal branding als:
“The personal brand links your passions, your key attributes and your strengths with a value proposition, making clear what differentiates you from others.”
– Tom Peters
Bij personal branding gaat het dus over het bouwen aan je persoonlijke merk; jouw imago. Je kunt je brand eigenlijk zien als jouw belofte aan de wereld. Waarom moeten mensen juist naar jou komen? Waarin ben jij anders dan anderen? Door jezelf van je concurrenten te onderscheiden, kun je meer opvallen. Als je het goed doet, kun je hier veel concurrentievoordeel mee halen!
Personal branding gaat over het ‘vermarkten’ van jezelf, maar dan wel op een authentieke manier. Een persoonlijk merk bestaat namelijk uit de echte jij: jouw drijfveren en persoonlijkheid. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw brand van binnen naar buiten ontwikkelt. Vanuit de binnenkant (je eigen zelfbeeld en identiteit)… naar de buitenkant (je imago en uitstraling). Voor het creëren van een sterk merk heb je daarom een goede dosis zelfkennis nodig!
Typische personal branding thema’s zijn:
- Je purpose: Waarom doe je wat je doet? Wat zijn je drijfveren en motivaties?
- Je authentieke persoonlijkheid: Wie ben jij nou echt? Welke sterke kanten van jezelf kun je beter uitlichten?
- Je positionering, ofwel; je ‘Unique Selling Points’: Wat maakt jou bijzonder uniek? Hoe wil je dat anderen jou zien? Wat wil je dat ze over je zeggen?
- Je communicatie
- Wat is jouw verhaal? Welke communicatiemiddelen zet je in? Hoe presenteer je jezelf?
- Je uitstraling; je ‘Visual Brand’
Visual branding kun je zien als één puzzelstukje van jouw persoonlijke merk. Het bestaat uit alle visuele elementen die jouw brand identiteit goed weergeven.
Wist je dat P-Plan ook een online personal branding cursus heeft?
Door middel van een 8-stappenplan helpt personal branding coach Liona je met het creëren van een sterk en succesvol personal brand.
Hoe werkt deze cursus?
Om een sterke visual brand neer te zetten, moet je dus heel duidelijk voor ogen houden welke waarden en persoonlijkheid je wil uitstralen met je personal brand. Deze bepaal je door je purpose goed te definiëren. Dat is waarmee we starten in deze cursus. Je gaat vanuit je purpose en waarden op zoek naar inspiratie en stijl die jou ligt, en we starten dan met het maken van een moodboard.
Dan gaan we die purpose vertalen naar de volgende designelementen:
- Logo
- Kleuren
- Typografie
- Vormen
- Visuals
- Foto’s
Dit zijn de bouwblokken waaruit je visual brand wordt opgebouwd.
Daarna gaan we met deze bouwblokken aan de slag door ze samen te voegen in toepassingen zoals een website, posters, visitekaartjes, of andere. Door telkens dezelfde bouwblokken te gebruiken in al die toepassingen, krijg je een uniforme brand look. En dat is dan jouw visual brand.
In deze cursus leer je dus een duidelijk zicht krijgen op wat je verwacht van het grafisch design van jouw personal brand en hoe je ideeën kan vertalen naar design. Op deze manier ben je voorbereid als je een grafisch designer benadert om jouw personal brand verder uit te werken.